המדריך להחלפות קישורים יעילות

מקדמי אתרים רבים נוהגים לבצע "עסקאות" שונות של החלפת קישורים. ברוב המקרים מדובר בתהליך שגוזל לא מעט זמן, משא ומתן והתכתבויות ארוכות. הפוסט הבא דווקא לא הולך לעזור לכם בקטע הזה, אלא יותר לוודא שהזמן הזה באמת יהיה פרודוקטיבי עבורכם.

איך עובד תהליך החלפת הקישורים בדרך כלל?

  1. מקדם X פונה למקדם Y בבקשה להחלפת קישור מעמוד קיים באתר של מקדם Y או לחלופין, שליחת מאמר חדש לפרסום באתר של מקדם Y.
  2. מקדם Y מציג את דרישותיו הנגדיות.
  3. כאן בדרך כלל מתחילות התכתבויות אינסופיות שיכולות להימשך שעות ואפילו ימים, שבדרך כלל מדובר בדברים שאפשר לסגור בטלפון תוך 2 דקות.
  4. מקדמים X ו-Y בוחנים את האתרים אחד של השני בעין בלתי מזוינת, כדי להתרשם מהלוק הכללי.
  5. אם האתרים עברו את מבחן ה "טוב, כנראה זה לא אתר תמיכה" -> המקדמים ימשיכו (או שלא) לשלב הבא שהוא בדיקת ציוני האתר בכלים כמו MajesticSEO / Open Site Explorer / Ahrefs וכו'.
  6. סוגרים מה שסוגרים – סגירת ההחלפה בפועל (קרי: פרסום המאמר / הוצאת הקישור) יכולה להמשך בין דקות ספורות לבין ימים ואף שבועות.
  7. וחוזר חלילה.

אז מה מפספסים פה בתהליך?

מקדמי אתרים רבים נוטים יותר לסמוך על מראה עיניים ונתונים טכניים יבשים מאשר לבדוק מה המצב של האתר באמת.

בואו נחדד נקודה חשובה: כלים כמו מג'סטיק, Ahrefs וכו' הם נהדרים – אבל אין להם שום קשר לגוגל!

מדובר בחברות עצמאיות, עם אינטרסים כלכליים משלהן – שהן לא גוגל. יש להם משאבים אדירים והם סורקים כמויות אדירות של אתרים – אבל עדיין, בסופו של דבר לכל חברה יש את האלגוריתמים שלה ודרכים לחשב ציונים, שהם שונים מאלו של גוגל.

לצורך העניין, Majestic לא יוכל להגיד לכם אם אתר מסוים הוענש על ידי פינגווין, או חמור מזה – קיבל עונש ידני. יכולים להיות לו אלפי קישורים שחלקם מאד מרשימים – אבל האם זה אומר משהו על הדירוגים שלו בגוגל? אפילו לא טיפה.

צריך להתייחס לכלים אלו כאינדיקציה בלבד. ב-99% מהמקרים הם לא יראו לכם את כל הקישורים שיש לאתר מסוים (ככל שלאתר יש יותר קישורים – ככה הכלל הזה נכון). איך אני יודע? כי לאורך שנים בדקתי מעל 200 אתרים אשר רוב הקישורים שלהם נעשו ביוזמתי (כמה מפתיע…) והם היו מתועדים במסמכים נפרדים. כלים חיצוניים לבדיקת קישורים לא הציגו אפילו 60% בממוצע מהקישורים שהיו קיימים באמת (וגוגל יודע עליהם ב Webmaster Tools).

נכון שבדרך כלל תהיה קורלציה בין אתרים עם נתונים טובים בכלים האלה לבין הפוטנציאל שלהם בגוגל, אבל לא חסרים מקרים שלא.

אז מה עושים? – בדיקת מיקומים

בדיקת קישורים לאתרים פוטנציאליים של עסקאות קישורים זה סבבה והכל – אבל לא פחות חשוב לבדוק האם אתרים אלו ממוקמים בגוגל על ביטויים בתחומים שלהם.

אפשר ואף מומלץ לשאול זאת ישירות את המקדם (כי הוא אמור לדעת), ורצוי בנוסף לקחת כמה נושאים אקראיים מתוך האתר ולחפש אותם בגוגל או לבדוק בעזרת כלי לבדיקת דירוגים. ככל שהביטוי תחרותי יותר ומדורג טוב יותר וככל שהאתר מדורג על יותר ביטויים כאלה – ככה שווי העסקה עולה.

ניתן לחשוב על בדיקות המיקומים כמו על מדדים בבורסה – ככל שאתה עוקב אחר יותר ביטויים, אתה מקבל הערכה מדוייקת יותר על חוזק של אתר מסוים. סוג של ססמוגרף.

ממה צריך להיזהר בנוגע לעסקאות להחלפת קישורים?

  • כדאי להיות זהירים לפני עדכון אלגוריתמי גדול – כמו פינגווין, פנדה וכו'. נכון שבדרך כלל אנחנו חיים באי ודאות אבל יש מקרים שיש עדכונים מוצהרים שצפויים להגיע בקרוב. יש מצב שהאתר שאתם עומדים לעשות עימו עסקה יהיה הקורבן הבא של עדכון זה או אחר – לכן אם ידוע מראש על עדכון צפוי, מומלץ לראות איך האתר המיועד מתמודד עם זה ולאחר יעבור זעם, לבחון שוב את כדאיות העסקה.
  • אם מזהים קישורים חשודים מאתר הפוטנציאלי לעסקה, כמו לדוגמא קישורי ספאם מאתרים רוסיים ואתרים מפוקפקים אחרים – יש להתייחס בחשדנות יתרה, כי הוא עלול להיות קורבן לאחר מהעדכונים הבאים. אם רוב הקישורים הם כאלה – להתרחק מהאתר כמו מאש.
  • להסתכל עד כמה פרופיל הקישורים מגוון – שימוש באנקורים שונים, איכות הקישורים הנכנסים, כמה מהם קישורי sitewide וכמה יוצאים מתוך מאמרים וכו'.
  • היכן העמוד ממנו יוצא הקישור נמצא בהיררכיה של האתר? האם ניתן להגיע אליו מדף הבית או שהוא נמצא אי שם בארכיוני האתר? חשוב מאד שהעמוד ממנו יוצא הקישור יהיה במרחק סביר (עד 2 קליקים) מדף הבית.
  • חשוב שהטקסט ממנו יוצא הקישור יהיה בולט ביחס לשאר הטקסט. לא משנה אם זה באמצעות צבע או עיטור (underline, bold וכו') – צריך להיות ברור שיש שם קישור. כי אם הגולש לא יראה את הקישור הזה, אז למה שלגוגל יהיה אכפת ממנו?
  • יש עוד המון דברים שאפשר לעשות על מנת לאמוד על איכות של אתר מסוים, אבל אם נעשה כל אחד ואחד מהם לפני עסקה, כנראה שנפשוט את הרגל מאד מהר עקב חוסר זמן לעשות דברים אחרים. אז כן – להשתמש גם בהגיון בריא לא יזיק.

לסיכומו של דבר…

על מנת להעריך עד כמה קישור מסוים יהיה אפקטיבי עבורכם – תבדקו את האתר הפוטנציאלי בזירה האמיתית שקובעת (גוגל) ולא רק בכלים של צד שלישי. בהצלחה!

על אודות דניאל זריהן

מקדם אתרים עצמאי המתמחה בקידום עסקים קטנים ובינוניים וכותב בבלוג שלו טיפים ומאמרים מקצועיים בתחום.