על ענישה בגוגל והכלי "להסרת" קישורים

מקדמי אתרים רבים ובמיוחד כאלו שמעולם לא ראו אתר שקיבל "זאפטה" רצינית מגוגל, נוטים לחשוב שכל ירידה בדירוגים של האתר שלהם מקורה בעדכון אלגוריתם, אך למרות השינויים הרבים באלגוריתם שלעיתים מתבצעים גם ללא הכרזה רשמית מצד גוגל, יש עדיין הרבה מאוד מקרים בהם אתרים נענשים באופן ידני על ידי קבוצת הספאם של גוגל.

כאשר גוגל מחליטה לעשות זאת, היא מודיעה לבעל האתר על הענישה באמצעות כלי מנהלי האתרים , וזוהי הסיבה המרכזית לכך שכל אתר אותו מקדמים, רצוי שיהיה מאומת באמצעות הכלי. כמו כן, במידה ואתם לא יודעים אם האתר שלכם נענש ידנית או לא, בכלי מנהלי האתרים תוכלו לוודא זאת תחת "תנועת חיפוש" ואז "פעולות ידניות".

עוד דבר שכדאי לדעת הוא שלעיתים מדובר בעונש כללי התקף לכל האתר, ולעיתים מדובר בעונש ממוקד שנועד לתפוס כמה "עשבים שוטים" ולטפל בהם נקודתית (ראו תמונה). בכל מקרה, מדובר בפגיעה חדה בדירוגים של האתר שלא ניתן לתקן באמצעים רגילים, אלא חייבים לשלוח לגוגל מעין "בקשת מחילה" ובה אתם מסבירים כיצד ניסתם לטפל בבעיה.

הודעה על עונש בגוגל

כיצד כל זה מתקשר לקישורים וה– Disavow Tool?

מרבית העונשים כיום בגוגל מקורם באתרים שהשתמשו בטקטיקות קישורים לא כשרות, למשל :

  • יצירת הרבה מאוד קישורים בבת אחת, שיטה קלאסית אך לא מאוד יעילה
  • קניית קישורים במסווה של תוכן מערכתי
  • יצירת רשתות של אתרים הנתמכים על ידי רשתות נוספות, כך שהאתרים במעגל הפנימי נראים לכאורה כשרים, אך אלו במעגל החיצוני כבר מקודמים בשיטות שחורות

כמובן שיש דרכים רבות לנסות ולהערים על גוגל, אך מטרת המאמר היא להסביר על האופן לצאת מעונשים ולא לתת לכם רעיונות יצירתיים לקדם אתרים בשיטות מסוכנות ;-)

בכל אופן, מה שחשוב לדעת הוא שעל מנת לקבל את אותה בקשת מחילה, בדרך כלל תצטרכו להיפטר מאותם הקישורים או לפחות מחלקם הגדול. על מנת לעשות זאת יש לכם שתי דרכים עיקריות :

1.למחוק פיזית את הקישורים, בהנחה שיש לכם גישה לאתר ממנו הם יוצאים או לאדם שהאתר נמצא בשליטתו

2.לרוקן את הקישורים מהערך שלהם, ולשם זאת בדיוק נועד ה – Disavow Tool.

למרות שקל מאוד לקחת את כל הקישורים ולדחוף אותם אל תוך הכלי, גוגל לא מוותרת לכם כל כך בקלות (כנראה על מנת שלא תנסו להתחכם ולהחזיר את הקישורים לחיים), אלא דורשת מכם קודם כל לנסות ולהסיר כמה שיותר מהם ידנית, או לפחות להוכיח לה שניסתם לעשות זאת, מה שמביא אותנו בעצם אל החלק הבא…

כיצד משתמש בכלי ה – Disavow Tool?

גוגל מזהירה מראש ששימוש לא נבון בכלי יכול לגרום סכנה לאתר וכפי שנראה מיד, היא אכן צודקת. זוהי הסיבה לכך שאי אפשר לגשת את הכלי ישירות מכלי מנהלי האתרים, אלא יש להשתמש בקישור הבא בו אתם יכולים לבחור באחד מהאתרים המאומתים שלכם.

לאחר שאתם בוחרים באתר, אתם למעשה צריכים להעלות קובץ טקסט פשוט ובו רשימה של הדפים או הדומיינים שאתם רוצים שגוגל לא יתייחס אל הקישורים שמגיעים מהם. במידה ומדובר בדומיין שלם, עליכם להוסיף את התחילית דומיין : למשל, domain:blackhat.com. כמו כן, כל דף או דומיין חייבים להיות בשורה נפרדת. מיותר לציין שמחיקת כל הקישורים מדומיין מסוים צריכה להיעשות בזהירות ורק אם אתם סבורים שהקישורים היו ממוקדים בעמודים בעייתים.

אפשר גם לרשום הערות אם התו הראשון בשורה הוא # אליהן גוגל לא יתייחס.

רצוי לכתוב את הקובץ בכתבן (notepad) ולבדוק שגלילת שורות אינה מופעלת (אחרת אתם עלולים לרשום בטעות שני אתרים באותה שורה).

כמו כן, גוגל אמנם קורא את הקובץ מיידית, אבל הזמן שלוקח לו לעבד אותו יכול לקחת בין שבועיים לחודש מכיוון שהוא צריך קודם כל לסרוק מחדש את כל העמודים המדוברים.

האם הכלי טוב גם ל- "עונשים" אלגוריתמים?

בתיאוריה, היו לא מעט בעלי אתרים שהיו בטוחים שהכלי יעזור להם להחזיר את המצב של האתר שלהם לזה שלפני עדכון פנדה או פינגווין, אבל כרגע נראה שברוב המקרים הכלי לא ממש מספק את התוצאה. לא ברור לחלוטין למה זה קורה, אבל אחת הסברות היותר הגיוניות היא שהאלגוריתם של גוגל גם כך מנטרל את הערך של הקישורים הבעייתיים (ומכאן גם הנפילה בדירוגים), ולכן שימוש בכלי על אתר שנענש אלגוריתמית הוא בבחינת כוסות רוח למת…

נכתב על ידי עמית מלכי מגביש פתרונות אינטרנט המציעה קורס קידום אתרים מקצועי בהיקף של 230 שעות לימוד כולל תרגולים