עדכון גוגל פנדה 4.1 – ספטמבר 2014

ב 25-29/9  התגלגל לו עדכון גוגל פנדה 4.1. העדכון השפיע על 3%-5% משאילתות החיפוש.

עדכוני פנדה מיועדים לסנן מתוצאות החיפוש אתרים עם תוכן דל, לא איכותי, לא מקורי, אתרים שמכילים אחוז גבוה מידי של דפים ללא ערך מוסף, אתרים שגולשים לא נותנים בהם אמון ולא רוצים לחזור אליהם.

עדכון הפנדה הקודם היה במאי 2014 ופה בישראל, לא באמת הצליח לסנן תכנים לא איכותיים. אחריו היו מס' עדכוני פנדה קטנים לא מדווחים (בערך אחת לחודש) שהורגשו באחוז קטן של אתרים.

עדכון 4.1 שהתגלגל בשבוע שעבר, בהחלט היה מורגש בעולם כולו וגם פה בישראל ונראה שעשה עבודה טובה יותר באיתור אתרים לא איכותיים. (אם כי בכל עדכון נפגעים גם לא מעט חפים מפשע…).

אז מה קרה בפנדה 4.1 ?

1. בוצע רענון/תיקון לעדכוני פנדה קודמים – אתרים שנפגעו בעדכוני פנדה קודמים ותיקנו את הבעיות, חזרו למעלה. אגב, ראיתי גם אתרים שנפגעו בפנדות קודמות, לא שינו כלום, וחזרו למעלה. מה שאומר שגוגל עושה שטויות לפעמים ואתרים נפגעים גם בלי סיבה מוצדקת.

2. בעדכון הזה כן אפשר היה לראות באופן כללי שהאתרים היותר איכותיים זינקו למעלה והאתרים הפחות איכותיים נפלו. להבדיל מעדכון פנדה 4.0 שם נראה שגוגל לא ממש השיגו את המטרה, הפעם זה עבד.

3. ההצהרה של גוגל, שהעדכון יפעל לטובת אתרים קטנים ובינוניים, לדעתי לא מומשה בפועל.

מי עלה, מי ירד ומה אפשר ללמוד מזה? 

עפ"י רשימת המנצחים והמפסידים של SearchMatrics שלושת הנפגעים הגדולים ב google.com שאיבדו מעל 75% מהנראות האורגנית שלהם הם yellow.com , similarsites.com  ו free-coloring-pages.com.

שלושת האתרים המרוויחים הם dotgame.com, hongkiat.com  ו babble.com שהעלו את הנראות האורגנית במאות אחוזים.

עוד עובדה מעניינת על נפגעים ומרוויחים, צויינה בבלוג של ScreamingFrog : אתרים בתחום העיצוב, כאלה שמאופיינים בפוסטים שכוללים הרבה תמונות ומעט מלל ונפגעו בעדכוני פנדה קודמים, זינקו עכשיו חזרה למעלה. ההשערה היא שפנדות קודמות שבחנו כמויות טקסט בדפים, העיפו אותן. אבל, כמובן שפוסטים מבוססי תמונות בתחום ויזואלי הם לגיטימים ולא מצביעים על דלות.

עוד אתר שנפגע, (נישתי וזר לרוב העולם אבל מוכר מאד לכל מקדם אתרים) הוא seroundtable של בארי שוורץ.

איבוד תנועה אורגנית בעדכון גוגל פנדה 4.1

תנועה אורגנית ל Seroundtable.com בחודש האחרון, לפי SEMRUSH

קשה לנתח אתרים של צד שלישי, כאשר אין לך מידע על פעולות ושינויים שעשו בתקופה האחרונה. יתכן שקרה להם משהו שלא קשור לפנדה. במקרה של Seroundtable למשל, אני יכולה להעיד שמדובר באתר SEO רדוד לגמרי. ברי שוורץ כותב וכותב כמויות תוכן בלי הכרה ורוב הפוסטים באתר שלו נטולי עומק. מצד שני, יכול להיות שאין קשר בין הירידה שחווה לבין התוכן הרדוד. כך לפחות הוא טוען בפוסט שפרסם בנושא.

גם פה בארץ היו לא מעט שינויים. בין האתרים שנפגעו: מאקו, וואלה, rest. בין האתרים שעלו: ויקיפדיה, דפי זהב, קופ"ח כללית.

גם כאן, אני זורקת לאויר את ההתרשמות שלי, מבלי שבדקתי לעומק: אתר קופ"ח כללית הוא אחד האתרים הטובים בתחום הבריאות. על רוב התכנים חתומים רופאים ורוב הדפים עונים באופן מקיף ומלא על השאילתות המתאימות.

אתר דפי זהב הוא אמנם רק אינדקס, לא מקור לתוכן ייחודי מקורי ומעמיק. אבל ככזה, הוא עושה את העבודה מצוין. הוא מספק ערך מוסף משמעותי בכך שנותן דירוגים, חוות דעת, מחירים ועוד.

השוואה בין דף אקראי בדפי זהב לדף המקביל ב yellow עוזרת להבין למה yellow התרסק ולמה דפי זהב קפץ:

תוכן איכותי באתר דפי זהב

דף ניקוי שטיחים בדפי זהב כולל מחירים מומלצים, דירוגים, קישור לפורום מומחה ועוד

 

 

אתר yellow שנפל בעדכון גוגל פנדה 4.1

דף ניקוי שטיחים באתר yellow – רשימת אנשי מקצוע ללא ערך מוסף

 

בשורה התחתונה, מהסתכלות על רשימת אתרים שנפלו ורשימת אתרים שהתקדמו, בהתרשמות כללית ניתן לראות שהמרוויחים הם באמת אתרים איכותיים ומוקפדים יותר והנפגעים הם אתרים רדודים יותר, לא מעט אתרי אפילייאט מהסוג שאמור היה להיות מחוסל מזמן ואתרים שלא נותנים מספיק כבוד לגולשים שלהם.

איזה סיגנלים הופעלו בעדכון הזה?

איך גוגל זיהה אתרים לא איכותיים? גוגל ציינו שיש להם סיגנלים חדשים. ניחוש מחושב שלי מתוך התבוננות בדוגמאות רבות, הוא שמדובר בסיגנלים חיצוניים לאתר, כמו למשל התנהגות גולשים, ולא נתונים מתוך האתר עצמו. לגוגל של היום יש הרבה יותר נתונים על התנהגות גולשים מאשר פעם והגיוני שהפנדות החדשות יתנו ביטוי לנתונים האלה ע"מ לאזן ולתקן את הסיגנלים הישנים שבוחנים את הדפים עצמם וחוטאים בטעות לאתרים טובים.

התנהגות גולשים זה יכול להיות נאמנות גולשים (מדידת גולשים חוזרים), נטישת גולשים, באונס, זמן שהייה וכו'. בנוסף, יתכן וניתן משקל גדול יותר לסיגנלים חברתיים.

בשורה התחתונה, לא באמת משנה איך עובדים עדכוני פנדה. חשוב יותר לראות את הכיוון והמטרה של העדכונים. הכיוון הוא לחזק אתרים שעושים טוב לגולשים ולדחוק אתרים שלא נותנים מספיק כבוד לגולשים.

העדכון הזה מזכיר לנו שאתר איכותי בעיני גוגל זה כבר לא ענין טכני של מספר מילים, כמויות תוכן וטקסט ייחודי. זה הרבה מעבר. זה לעשות את הגולשים מאושרים, לתת להם מעבר למתחרים ולהשקיע מחשבה באיך באמת לעשות להם טוב.

מה לעשות אם נפגעתם?

אם איבדתם דירוג בביטויים בודדים, זה לא סימן לפגיעה מפנדה. פנדה פוגעת רוחבית באתר שלם או באיזור שלם באתר. אם אתם רואים ירידה משמעותית בתנועה סביב ה 28/9 ולא ביצעתם באתר פעולות שיכלו לגרום לה – כנראה שנפגעתם.

1. טפלו בדפים שנפלו – דפי הנחיתה המרכזיים שאיבדו תנועה אורגנית כתוצאה מהעדכון (הדפים עם אחוז הירידה הגבוה ביותר). בדקו את איכותם ידנית, בדקו את הבאונס והתנהגות הגולשים בהם, בדקו בעיות טכניות בעזרת כלים כמו screaming frog (משקל הדף, מטא תגיות, קנוניקל, HTTP RETURN CODE וכו).

2. טפלו בדפים המיותרים – זהו את כל הדפים שנסרקים ע"י גוגל ולא מייצרים בכלל תנועה אורגנית לאתר. זה טבעי שיהיו כאלה, אבל אם מדובר ברוב דפי האתר – יש פה בעיה.

3. טפלו בתכנים לא מקוריים – שכפולי תוכן, בין אם בתוך האתר כתוצאה מבעיה טכנית ובין עם מחוץ לאתר כתוצאה מהעתקות.

3. שפרו חוויית משתמש – אם אתם לא יודעים לבד, העזרו האחרים. פנו לקהל היעד שלכם וקבלו את חוו"ד לגבי האתר: עד כמה הוא תורם להם? האם ירצו לחוזר אליו? האם הוא אמין עליהם? מה ניתן לשפר?

4. הסירו מניפולציות – דפי doorway (הובלות בתל אביב, הובלות ברמת גן, הובלות בגבעתיים) – דפים שנוצרו רק לצורך דירוג ואין בהם באמת ייחוד וערך מוסף, דפי אפיליאציה שמולאו בטקסט רק בשביל גוגל אבל הפוקוס בהם הוא על לינק אפיליאט, MFA – דפים שנועדו לאדסנס או ללחיצה על מודעות אחרות, דפים שמקודמים על ביטויים שהם לא באמת עונים עליהם.

עכשיו סבלנות. יתכן שרק בעדכון הפנדה הבא, גוגל יחזיר אתכם למעלה.

כל עדכון של גוגל, כולל העדכון הזה, משאיר אחריו גם קורבנות: אתרים טובים שנפגעו בטעות. ולפעמים, פשוט אין מה לעשות עם זה חוץ מלהבין שאסור לשים את כל הביצים בסל אחד: אסור לבסס את כל השיווק באינטרנט על תנועה אורגנית לאתר. זה לא נכון מהרבה סיבות. אחת מהן היא הקריזות הלא צפויות של גוגל.

מוזמנים לשתף בתגובות את התובנות שלכם מהעדכון הזה.

 

 

על אודות מיכל כהן

מייסדת ומנהלת חברת WebGuru (וובגורו) לקידום אתרים בגוגל, הקמת אתרים ושירותים נילווים. עוסקת ב SEO ושיווק באינטרנט החל מ 2007, מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc אונ' ת"א), נשואה ואמא ל 3. עוד על מיכל באתר וובגורו

2 תגובות על עדכון גוגל פנדה 4.1 – ספטמבר 2014

  1. מאת שני‏:

    סוף סוף פוסט עם בשר ושומן ,ממקדמת שמבינה ולא זורקת סיסמאות!!!! היה תענוג לקרוא את הפוסט הזה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>