תוכן משוכפל

האם תוכן משוכפל באמת כל כך מזיק ומה עושים אם מישהו אחר מחליט לשכפל דף שקיים אצלי באתר?

תשובת מדריך קידום אתרים Inlight:

שאלת התוכן המשוכפל תלויה בהיקף של התוכן המשוכפל באתר : אם יש שני עמודים שמהווים שכפול מוחלט אחד של השני, בוודאי שגוגל יכול לעלות על כך ולהוריד את הדירוג של שני העמודים או של אחד מהם בצורה דרסטית. לעומת זאת, אם מדובר בשכפול חלקי, הדברים קצת פחות ברורים ותלוים ברמת ניתוח הטקסט של גוגל באותה השפה. כרגע גוגל יכול לזהות תוכן משוכפל באנגלית בצורה טובה יותר מאשר עברית, וזו הסיבה שעדכון פנדה שנועד להילחם בתוכן משוכפל ותוכן באיכות ירודה, הורגש בעיקר בחו"ל, אבל פחות בארץ.

יש לציין כי חלקים שמהווים חלק ממשק הניווט של האתר כמו סרגלים צדדים או קרדיטים לא מהווים בדרך כלל תוכן כפול, אלא אם כן מדובר בפסקאות ארוכות מאוד של טקסט. ישנם אתרים אשר כותבים פסקאות ארוכות מאוד של טקסט זהה בתחתית האתר בכל העמודים של האתר, וזו פרקטיקה לא מומלצת.

לעיתים יש מקרים בהם לא ניתן להתגבר על בעית התוכן המשוכפל רק באמצעות סידור מחדש של דפי האתר. לדוגמה, בפורומים מסוימים כל הודעה מוצגת במספר דפים באופנים שונים. באתרים אחרים יש מפרטים טכנים של מוצרים שחוזרים על עצמם בכמה קטגוריות וכך הלאה… על מנת לפתור את הבעיה, גוגל מציעה להשתמש בתג בשם קנוניקל. השימוש בתג הוא מאוד פשוט ומציין את הנתיב של המסמך המקורי :

<link rel="canonical" 
href="http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish"/>

הבעיה מתחילה כאשר מישהו מאתר אחר מעתיק את הטקסט שבאתר שלנו ללא רשות. מכיוון שהוא בדרך כלל מעתיק את הטקסט עצמו באמצעות פקודת העתק הדבר ולא את קובץ המקור של הדף, גוגל לא יודע מהו המסמך המקורי.

במקרה כזה ישנם מספר צעדים שמומלץ לנקוט :

1.לפנות לאתר שמעתיק את הטקסט עם הודעת דואר אלקטרוני מנומסת להסיר את הטקסט

2.לשנות את הטקסט הקיים על מנת שלא יהיה דומה לטקסט המקורי

3.במידה והדף המועתק מקושר אל מילת מפתח מסוימת שירדה בדירוגים, אפשר לנסות ולבנות בעבורו קישורים חדשים. זוהי האופציה המומלצת כמוצא אחרון לאחר ששתי הדרכים האחרות לא השיגו את יעדן (ובמידה ולא רוצים להיגרר לשימוש באמצעים משפטיים).

ישנן תוכנות אשר יכולות לנטר עותקים מועתקים של אתרי אינטרנט, כגון Copyscape. בכל אופן, חשוב לזכור שתוכנות אלו לעולם לא יוכלו לספק תמונה מלאה על סך כל ההעתקים של האתר שנמצאים ברשת ולכן ייתכנו מקרים בהם גוגל ייראה עותקים שתוכנות אלו לא מתריעות עליהם.

על אודות מיכל כהן

מייסדת ומנהלת חברת WebGuru (וובגורו) לקידום אתרים בגוגל, הקמת אתרים ושירותים נילווים. עוסקת ב SEO ושיווק באינטרנט החל מ 2007, מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc אונ' ת"א), נשואה ואמא ל 3. עוד על מיכל באתר וובגורו