עדכון גוגל Hummingbird

ביום חמישי האחרון (26 בספטמבר) הכריזה גוגל על אחד השינויים המשמעותיים ביותר במנוע החיפוש שלה – עדכון המינגבירד Hummingbird לניתוח מהיר ומדויק יותר של שאילתות מורכבות.

ההכרזה הרשמית היתה כאמור לפני מס' ימים, כחלק מחגיגות יום ההולדת ה 15 לגוגל, אבל העדכון עצמו עלה לאויר כבר לפני יותר מחודש והוא משפיע, לדברי גוגל, על כ 90% מהחיפושים. האם העדכון באויר גם פה בישראל? אמור להיות, אבל אני לא בטוחה (הסבר בהמשך).

הרקע לעדכון Hummingbird

google hummingbird

בעולם של פעם, האדם היה צריך להתאים את עצמו למכונה. המצב הזה השתנה דרמטית בשנים האחרונות. היום אנחנו מוקפים בסביבה טכנולוגית חכמה שיודעת להתאים את עצמה אלינו ולא ההיפך. לכן באופן טבעי, גם אופי החיפוש שלנו משתנה. משנה לשנה שאילתות החיפוש מתארכות, שפת החיפוש הופכת להיות יותר טבעית ופחות מונעת מילות מפתח. אנחנו מדברים לגוגל כמו לחבר ומצפים שיבין. (מי שעוקב אחרי מילות החיפוש המובילות לאתר שלו, ודאי נתקל בשאילתות נוסח "למה אני לא מצליח לרזות" או "איפה קונים כרטיס סים זול"…). במקביל, חיפושים קוליים במכשירים ניידים (SIRI וגוגל) הופכים להיות פופולאריים יותר ויותר. חיפושים קוליים לא דורשים הקלדה, מה שגורר שאילתות עוד יותר ארוכות ושפה עוד יותר חופשית.

גוגל הבינו שהם חייבים לצעוד עם הזמן ולתת מענה טוב יותר לשאילתות מסוג זה: שאילתות שהן מעבר לחיפוש ביטוי מפתח, צריכות להיות מנותחות בצורה חכמה יותר ומהירה יותר.

מעבר הדרגתי למנוע חיפוש חכם יותר

כבר לפני יותר משנה הצהיר עמית סינגהל מגוגל שהעתיד של גוגל הוא במנוע חיפוש סמנטי, שיבין חיפושים בשפה טבעית. גוגל הציגו את ה Knowledge graph – שנועד לחבר נתונים רבים ממקורות שונים ולהציג לגולשים כבר בדף תוצאות החיפוש את התשובה למה ששאלו.

hb-knowledge graphגגלו "מזג האויר בברלין". מעל 10 התוצאות המסורתיות שמקשרות לדפים רלוונטים ברשת, תמצאו את התשובה של גוגל מתוך ה Knowledge graph. היא קולעת ומדוייקת והיא עונה ישירות על כל מה שעשוי לעניין אתכם במזג האויר בברלין.

 

 

 

עדכון Hummingbird מתיימר להשלים את המהפך: השינוי הוא לא רק ב Knowledge graph אלא בכל הדפים המאונדקסים ברשת.

איך זה עובד (תיאורטית)?

אם עד היום ניתחו גוגל שאילתות ע"י ניתוח של כל מילה בנפרד והבאת הדפים הרלוונטיים למילים בשאילתה, האלגוריתם החדש מתיימר להבין את  המשמעות שמאחורי המילים, להבין הרבה יותר טוב את כוונת השאילתה ולהציג לגולשים תשובות מדוייקות יותר ומהירות יותר.

תיאורטית, בעולם "מושלם" כזה בו גוגל לא מנתח מילים אלא מבין את הכוונה הכללית, מנהלי/מקדמי האתרים יכולים להתרכז בלספק מידע מלא  ולשחרר את עצמם מהמאמץ לקלוע למילות המפתח המדוייקות בהם השתמשו הגולשים. (אולי זה לא מקרי שבמקביל לעדכון, גוגל מפסיקים לספק לבעלי אתרים את מילות המפתח המפנות לאתר).

האם זה עובד (מעשית)?

נראה לי שלא. לפחות לא פה בישראל.

חלק מדוגמאות הלפני ואחרי שגוגל סיפקו לא עובדות בארץ. כך למשל  השאילתה “pizza hut calories per slice” שהחזירה פעם את התוצאה הזו מ FatSecret והיום אמורה להחזיר את הדף מפיצה-האט. גיגלתי ב google.com את הביטוי וקיבלתי את התוצאה הישנה מ FatSecret. רק בחיפוש דרך פרוקסי בארה"ב קיבלתי את התוצאה החדשה.

בנוסף, העדכון בוצע לפני חודש. ככל הנראה מדובר בקפיצות שהראו MozCast וכלים אחרים ב 20-22/8 וגם דווחו ע"י גולשים בעולם. פה בארץ לא שמעתי דיווחים על קפיצות/נפילות. בדקתי עשרות אתרים שבשליטתי ולא ראיתי שינוי. (השינוי צריך להיות בתנועה האורגנית הכללית ולא בביטויים ספציפיים).

מבדיקה של מס' שאילתות בעברית, התרשמתי שגוגל עדין מנתח מילה-מילה ולא ממש מבין את ההקשר. כך לדוגמא גיגלתי "ספרים יהודה אטלס" וקיבלתי את ויקיפדיה בתוצאה הראשונה: תוצאה קולעת שיש בה את רשימת כל הספרים של יהודה אטלס.

תוצאות חיפוש - שאילתה מסורתית

=

אבל כשגיגלתי שאילתה טבעית יותר: "כל הספרים שכתב יהודה אטלס", קיבלתי תוצאות שונות לגמרי.

תוצאות חיפוש בגוגל שאילתה ארוכה

תוצאות שכל היתרון שלהן היה נוכחות המילה "כל" ב TITLE וכד'. גוגל ניתח מילה-מילה והראה חוסר הבנה מוחלט בשפה טבעית.

ובכל זאת, כש Hummingbird יעבוד, איך  הוא ישפיע על SEO?

טוב, נניח לעובדות ונחזור לתיאוריה. גם אם כרגע האלגוריתם לא מתמודד טוב עם עברית או לא פעיל עדין בישראל, חשוב להתייחס למגמה הכללית:

  1. החשיבות של מילות מפתח ממשיכה לרדת – 90% מהשאילתות הן ארוכות ומורכבות ולכן ההשפעה של מילות מפתח מדוייקות וקצרות על כלל התנועה באתר הופכת לשולית.
  2. תוכן הוא המלך אבל אל תיצמדו למילים – חשוב להבין מה גולשים רוצים לדעת ולספק להם תשובות אבל אין צורך לקלוע לניסוחים המדוייקים של הגולשים.
  3. מבנה המידע – הקפידו על חלוקה נכונה של המידע לדפים. במקום לשפוך מאמרים כלליים לאתר, יש להקפיד על חלוקה לפי תחומי עניין.
  4. סמכותיות – מהדוגמאות של גוגל, הרושם שלי הוא שגם העדכון הזה נותן יתרון לאתרים סמכותיים יותר.

לסיכום – עדכון המינגבירד הוא המשך של מגמה שמוכרת לנו ואין בו חידושים ומהפכים למקדמי אתרים.

מסכימים? חושבים אחרת? מרגישים שינויים באתרים שלכם? אשמח לקרוא את דעתכם בתגובות.

 

על אודות מיכל כהן

מייסדת ומנהלת חברת WebGuru (וובגורו) לקידום אתרים בגוגל, הקמת אתרים ושירותים נילווים. עוסקת ב SEO ושיווק באינטרנט החל מ 2007, מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc אונ' ת"א), נשואה ואמא ל 3. עוד על מיכל באתר וובגורו

13 תגובות על עדכון גוגל Hummingbird

  1. מאת עמית מלכי‏:

    הי מיכל
    בתור עצלן עזרת לי מאוד שסיכמת את הדברים בצורה מושלמת
    חסכת לי שעות של קריאה ועיון :)

  2. מאת אבירן זזון‏:

    סוף סוף מאמר מרוכז, הבנתי בערך מה העדכון הזה מביע אבל לא הבנתי כיצד הוא ישפיע על הקידום.
    כנראה שלעת עתה, אין מה לחשוש, ולהתרכז ככל היותר בליצור סמכותיות לאתר על ידי תוכן איכותי ובגולשים חוזרים וחדשים.

    • מאת מיכל כהן‏:

      תודה אבירן. מסכימה: תוכן איכותי, סמכותיות ואתר שגולשים ירצו לחזור אליו. ומוסיפה: מבנה אתר ומבנה תכנים שמסייע לגוגל להבין טוב יותר את התכנים שלך

  3. מאת אנידור‏:

    עדכון שממשיך את המגמה הסמנטית של גוגל
    ביטויי הזנב הארוך של גוגל ימשיכו לגדול ואנחנו נצטרך להמשיך לייצר את התוכן כדי למשוך את הגולשים..
    הבעיה היחידה היא שלא תמיד נוכל למדוד את זה בצורה מדויקת..

  4. תודה על מאמר ממוקד ומעניין.
    שאלה לגבי מה שכתבת: "90% מהשאילתות הן ארוכות ומורכבות"
    על מה מבוסס הנתון הזה? אשמח למידע מפורט בנושא…
    שוב תודה :)

    • מאת מיכל כהן‏:

      תודה עמית. התבססתי על המידע שגוגל עצמם סיפקו: "העדכון רלוונטי לשאילתות מורכבות וארוכות"+"העדכון השפיע על 90% מהחיפושים". זה לא בהכרח מדויק אבל אין ספק שממה שרואים בסטטיסטיקות של אתרים (באנליטיקס כבר לא רואים… רק באדוורדס), השאילתות מתארכות וה 70% זנב ארוך ארוך שדיברו עליו פעם כבר התארך מעבר

  5. מאת אופיר‏:

    בשביל להוציא כזה עידכון אפשר להניח כי גוגל מבינים מהו התוכן בדף ומבינים מה הגולש באמת רוצה לדעת ואז הם יכולים לחבר את שניהם ולתת תוצאות יותר טובות. איך זה משפיע על הקידום? לפני דעתי זה משפיע בצורה מהותית – אפשר עוד לקדם בדרך הישנה ולקבל 70% תפוקה – או לעבור למודל מחשבתי חדש שיהיה הרבה יותר אפקטיבי

    • מאת מיכל כהן‏:

      אופיר, אני לא יודעת אם שיטת הקידום צריכה להשנות בעקבות המעבר לחיפוש סמנטי. אני חושבת שדוקא שיטת בניית/הצגת/סידור התכנים צריכה להשתנות

  6. בס"ד
    תודה רבה על ההסבר הפשוט והבהיר!

  7. מאת שוקי מן‏:

    תודה מיכל. פוסט ממצה ומקיף

  8. מאת רן‏:

    תודה על המאמר המפורט.
    לדעתי כל העדכונים האלו יש להם מטרה אחת והיא לשמר את הלקוח באתרים של גוגל ויש מגמה מתמשכת בנושא.
    מבחינת המקדם לדעתי מה שחשוב הוא להתמקד בתחומי ידע מהוקצע, הכוונה שגוגל לאט לאט לוקחת את המיקומים של מונחים כללים שבהם יש תחרות כמו:
    "שיפוצניקים" – הרי כל אתרי השיפוצניקים מתאימים למיקום הראשון מבחינת רלוונטיות.
    לכן לוקחים את מילות המפתח התחרותיות, מוכרים אותן בתור פרסומות ולמקדמים משאירים את הזנב הארוך לאלו שיוכיחו מקצועיות בתוכן.

  9. מאת זהר עמיהוד‏:

    האלגוריתם החדש אינו אמור להשפיע על מיקומים. גוגל החליטו שכבר היו יותר מידי עדכונים לאלגוריתם הנוכחי ולכן בנו אותו מחדש, או לפחות את רובו. כמו שציינה מיכל, השינוי הוא יותר עם הפנים קדימה לעבר ביטויי חיפוש בשפה חופשית (סמנטית, קורא לה אנידור כאן בתגובות למעלה) בה אנשים שואלים את גוגל כאילו הם שואלים חבר, פנים מול פנים או בטלפון.
    אחד מאבני היסוד של האלגוריתם החדש הוא מאגר הידע העצום של "גרף הידע של גוגל" שבו גוגל מבין את הנתונים אותם הוא קורא בדף. בהתייחס ליהודה אטלס שמיכל חיפשה. גוגל קורא מאות אם לא אלפי דפים עם יהודה אטלס וצריך להבין מהו הטקסט "יהודה אטלס": האם זה שם של מקום, חברה, אדם? ומהם היחסים בין "יהודה אטלס" למונח ספרים, ילדים, פרס שרת התרבות, הילד הזה הוא אני והרבה מושגים אחרים. לכל אחד מהמושגים שציינתי יש קשר שונה לשם הסופר. זהו גרף הידע, וזה נותן לגוגל את היכולת להבין את כוונת המחפש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>